Звичай
-
СУПОЙСЬКИЙ ПЕРЕКАЗ
Родовий переказ, записаний у носія Звичаю Спас-Гопаку Леоніда Петровича Безклубого
-
НАШ ЗАКОН
У своїй діяльності Спас, як і все козацтво керується Чотирнадцятириком (чотирнадцять раз речу), котрий є прадавніми нормами козацького Звичаю. В грудні місяці року 1992 в місті Одесі отаманська Рада, а в липні місяці року 1994 в місті Києві і VI позачергова Велика Рада Українського козацтва затвердили Чотирнадцятирик як Звичай Українського козацтва
-
Карби
-
З енциклопедії української міфології
-
Слово Спадщанця
-
Радетель
-
Мамаєві пісні
-
О. Косуха "Вільний спосіб життя. Незнищенна традиція воїнів-охоронців Краю та споконвічні принципи самоорганізації українців"
-
Звичай
Нам відомі декілька збірок, що були сформовані на основі спадщини, яку зберіг і передав Леонід Петрович Безклубий. Такі собі стислі записники, які дають розуміння суті Звичаю, писаних зі слів самого Леоніда Петровича, або з його нотаток та листів. Та ніде ми не зустрічали його особистої розлогої відповіді на тему «Звичай – це…». Лише окремі короткі висловлювання, тези «на полях», характерні примітки у різноманітних текстах, особливим чином виправлених текстах відомих усім пісень та власних віршах тощо. Спроби описати Звичай, формалізувати і звести його до якогось "застиглого" звичаєвого права марні:
«Упродовж тисячоліть Звичай, тобто сукупність правил поведінки людей, в Україні було суворо заборонено записувати. Так намагалися запобігти викривленню змісту Звичаю (фарисейству) під час його тлумачення – написане вважалося мертвим, а також з метою безпеки – щоб ворог не дізнався про слабкі місця. До того ж у старі часи Звичай охоплював усі сторони життя людини – від того, як вести бойові дії, до розподілу праці та прибутків у громаді» (О. Косуха).
-
Про Звичай
Хвиля інтересу до Звичаю продовжує зростати. Питання світогляду і ідеології залишаються сьогодні більш ніж актуальними для українського козацтва. На доповнення до попередньої статті "Звичай", пропонуємо увазі читачів статтю козака з Уманщини Петра Єремчука.
|