Леонід Білецький |
Шевченко і Московщина |
9.3.2012 |
…Ой, Богдане! В 1845 р. Шевченко відвідав Чигирин, столицю гетьмана Хмельницького, Суботів, маєток Б. Хмельницького, і церкву, збудовану гетьманом і потім пише поему-містерію "Великий Льох", яку закінчує епілогом про Суботів і ту церкву: Стоїть в селі Суботові І знову поет воскресає трагічну минувшину: гетьман Б. Хмельницький щиро молив Бога про співжиття і співпрацю з москалем. Але не так сталось: Мир душі твоїй, Богдане! Проводячи в таких творах, як "Безталанний", "Розрита могила", "Великий Льох", "Суботів", "Мені однаково..." "Сліпий" ("Невольник"), "Кавказ", "Заповіт", Іржавець", "Подражаніє Осії", гл. 14 і інш., ідею повної національно-державної незалежности України, Шевченко вважав поневолення України Москвою найбільшим злочином в історії взагалі і лихом для України зокрема. Тому у свідомості поета ця окупація України Москвою – подібна смерті нації, а домовиною її є ота церква в Суботові, в якій Богдан Хмельницький перед від'їздом до Переяслава за "акт воз'єднання" в оцій церкві молився. І Шевченко вдруге обвинувачує Богдана, що тільки він занапастив Україну, присягнувши на вірність Москві. Ще в'їдливіше Шевченко оцінює московську загарбницьку політику в поемі "Кавказ". Цілий цей видатний твір просякнутий ненавістю і глумом з московської жорстокости до підлеглих народів. А при кінці поеми поет уболіває над смертю свого друга, Якова де Бальмена, що загинув у війні Москви з кавказькими народами: І тебе загнали, мій друже єдиний, Для Шевченка найтяжчим злочином, смертельним гріхом була кожна, навіть мимовільна, співпраця з Москвою. Доказом цього тих три душі з "Великого Льоху" покарані не тільки смертю, але й необмеженим блуканням, бо Бог їх у рай не пускає. І ці душі символізують тих національно несвідомих українців: перша душа – за допомогу гетьманові Б. Хмельницькому, що їхав у Переяслав Москві присягати; друга душа – за послугу цареві Петрові І в боротьбі з гетьманом Мазепою, і третя – за прихильність до цариці Катерини II., що зруйнувала останню твердиню української незалежности – Запорізьку Січ. Так ненавидів Шевченко Московщину: "Московщина – кругом чужі люди" ("До Основ'яненка"). "Далекий шлях (в Московщину), пани-брати, А ось пересторога: Україну "Москва випалила, Дніпро спустила в синє море, розкопала високі могили, нашу славу". А ось що Московщина виробляла по поразці гетьмана Мазепи: Розказали кобзарі нам Визволення з-під московського ярма для Шевченка – єдиний рятунок України. І коли Шевченко зрозумів усю небезпеку для своєї Батьківщини, він почав шукати виходу, як врятувати український народ із-під московської ласки і повного знищення. І оця визвольна проблема заполонює всю Шевченкову душу, розум, волю й серце. І поет приходить до переконання, що тільки безоглядна і безкомпромісова боротьба з Москвою може врятувати Україну. А для того щоб таку боротьбу розпочати цілим національним фронтом, необхідно перевести повне перевиховання народу, щоб він із невільника став козаком і свідомим борцем за волю України. Цим національним і визвольним перевихованням розпорошеної етнографічної маси українського народу і безоглядною боротьбою української козацької сили до повного відокремлення від Московщини і створення української самостійної держави насичені всі найголовніші твори Шевченка. Правда, Шевченко у своїх творах ні в одному з них не вживав слова українець, бо в його часи ще такого терміну для національно свідомої української людини не було. Але це не значить, що відсутність терміну українець свідчила про брак у поета національної свідомости. Ні, не з браку національної свідомости Шевченко не вживав цього слова. Поет для означення свідомого українця мав інше рівнозначне слово. І цим далеко симпатичнішим і дорожчим було слово "козак", "козаки", "козацькі діти", сини козацької України, бо за цим словом ховалась ціла героїчна історія України, велика визвольна боротьба українського козацтва з татарами, турками, поляками і Москвою за повну незалежність і самостійність України, велика і славна національно-державна традиція, як гетьманщина, як Січ Запорізька. Для означення неорганізованої маси українського народу, для народу етнографічної України вживались українцями тоді слова: земляк, земляки (Гр. Квітка-Основ'яненко, Є. Гребінка й інш.), наші люди, а москалями — хохол, малорос. Це свідчить про те, що і Шевченко, й уся українська свідома інтелігенція і навіть маса українського народу глибоко відчували різницю між національним типом українця, москаля і поляка, між Україною й Московщиною чи Польщею. Цілий уклад життя, побут, традиція звичок, культура, історична традиція – все це поклало глибоку борозну між Україною і Московщиною чи Польщею. І ця психологічна відокремленість українського народу від тих двох народів була Шевченком глибоко усвідомлена і в приватних листах його і в творах послідовно проводилась. Вже в "Катерині" 1839 р. і в листах до приятелів для Шевченка москалі – "чужі люди", а Московщина – "чужий край", московська мова ("кацапська мова") – "черства мова" і чужа для поета. Отже, від самих початків Шевченкової творчости поет здавав собі ясно справу, що Україна – окремий і вповні географічно, етнографічно, звичаєво і взагалі духово самостійний край. У Шевченка тільки не було тих відповідних термінів для означення нарід і нація, якими ми тепер послуговуємось і їх розрізняємо. І такою українською свідомою нацією, що прагнула і творила свою національну державу, окрему від Московщини і Польщі, була Козаччина, козаки і їх свідомі нащадки, оскільки вони зберігали свої національно-державні традиції і були носіями української державної ідеї й активними борцями за її зреалізування в минувшині. І Шевченко у своїй творчості намагається всім єством своїм, відродити ту ідею, нав'язати її до історичної козацької минувщини і цією традицією обновити свій етнографічний нарід і переродити його в козаків, в українську свідому і державотворчу націю. І поет сам один береться за таку величезної ваги працю. Пише поему "Гайдамаки", в якій виводить головного героя Ярему, що молить Бога: "Дай то, Боже милий, в степах України блисне булава!'' (булава Гетьмана України – символ державної влади); пише поему "Чигирин", в якій заповідає відродити козацьку націю: кує "новий леміш і чересло" "до старого плуга", себто заповідає нову боротьбу за відродження козацької державної традиції, Цим Шевченко заповідає кардинальне оновлення народніх кріпацьких душ і перетворення їх у козацькі душі, що мають боротись за вільну й незалежну Україну. Так загострює поет у свідомості свого народу національне почуття боротьби за свободу України. Усвідомивши такий власний плян відновлення козацької сили, Шевченко пише поему "Сон", того самого року, сам один виповідає боротьбу московській деспотії, пише поему "Єретик", "Кавказ", "Великий Льох", "Посланіє" й інші, кладе удар за ударом, йдучи в одвертий бій з ворогом. Далі, він окрилює національну організацію – Кирило-Методіївське Братство 1846 р., запалює Братичків своїми творами, думками, ідеями, кличе їх на допомогу. Чи хто одважився б тоді на таке величезної ваги діло? Ні, ніхто! Один Шевченко кинувся на боротьбу з найсильнішим тоді деспотом народів, Москвою; а інші земляки його? – Всі оглухли, не чують, правдою торгують, Матір-Україну зневажають, а решта – замовкла. На всіх язиках все мовчить, *виділення автора Джерело: Тарас Шевченко. Під редакцією д-ра Леоніда Білецького. У чотирьох томах. 1952. Видавнича спілка «Тризуб», Вініпег, Канада. Слава Україні! |