Інформаційна війна |
8.3.2011 |
Протягом останнього місяця відбулася ціла низка заворушень у арабських країнах. У Єгипті і Тунісі заворушення привели навіть до зміщення діючих президентів. На черзі Лівія, в якій вже йде громадянська війна. Варто зауважити, що в усіх трьох країнах є нафта. І не дивлячись на соціальні гасла протестуючих, головною рушійною силою революційних подій в усіх трьох країнах стали так звані радикальні ісламісти. До питання радикального ісламізму ми ще повернемося, а зараз звернемо увагу на думку, висловлену багатьма західними експертами: революційні події в арабських країнах стали можливими завдяки поширенню в донедавна закритому ісламському світі інформації про рівень і умови життя в країнах європейської цивілізації. Не можна не погодитися з тим, що це твердження в певній мірі справедливе, і тоді ми прямо підійдемо до теми нашої статті – інформаційної війни. Сучасне суспільство увійшло в постіндустріальну або так звану інформаційну стадію розвитку, і звичайні методи війни все частіше поступаються місцем інформаційним. Не обов'язково захоплювати країни фізично, іноді достатньо захопити їх ідеологічно. Для економічної експлуатації країни не обов'язково її окупувати, достатньо «взяти на гачок» або купити її еліту, а та сама візьме кредити у МВФ, розпродасть передові підприємства і пустить на ринок транснаціональні корпорації. «Мета інформаційної війни - послабити моральні і матеріальні сили супротивника або конкурента та посилити власні. Вона передбачає заходи пропагандистського впливу на свідомість людини в ідеологічній та емоційній галузях… Вони не призводять безпосередньо до кровопролиття, руйнувань, при їх веденні немає жертв, ніхто не позбавляється їжі, даху над головою. І це породжує небезпечну безпечність у ставленні до них. Тим часом, руйнування, яких завдають інформаційні війни у суспільній психології, психології особи, за масштабами і за значенням цілком співмірні, а часом і перевищують наслідки збройних воєн. Головне завдання інформаційних воєн полягає у маніпулюванні масами. Мета такої маніпуляції найчастіше полягає у:
Нарешті, останнє, але не менш важливе завдання: забезпечення ринку збуту для своєї економіки.» ( http://my.elvisti.com/sergandr/iv.html )
Україна знаходиться на межі двох ідеологічно-чужих світів чи цивілізацій – Західної (Європейської) та Російської (Євразійської). В межах цих цивілізацій були випрацювані два протилежних по суті світогляди – лібералізм і тоталітаризм. Якщо для європейця особа важливіша за державу, і абсолютною цінністю вважається людська особистість та т.зв. «права людини», то для росіянина абсолютною цінністю є великодержавність, а особистість має цінність гвинтика в державній машині.
Поняття «демократія» та «свобода особистості» були серйозно відкориговані в результаті ідеологічних маніпуляцій. Демократія передбачає виборність влади та активний вплив громадян на державну політику. Насправді ж, пересічний громадянин не має жодної можливості впливати на державну політику, а виборність перетворилася на бутафорію, оскільки вибирати можна лише з тих, кого пропонує «політичний ринок», тобто та сама держава. Політичних партій, що беруть участь у виборчому процесі, в країнах Європи не багато, а в США їх взагалі всього дві – республіканці і демократи.
З свободою особистості, декларованою лібералами, ситуація ще складніша.
Ми не дарма приділили стільки уваги ідеології лібералізму, оскільки вона є одним з основних інструментів інформаційної експансії Західної цивілізації. Лібералізм використовує маніпуляції з суспільною думкою і підміну понять – поняття "громадянин", "демократія" і "свобода" втратили свої первинні значення і використовуються як позитивні символи, за якими стоїть зовсім інший зміст. В результаті, коли Швейцарія провела абсолютно демократичний захід – референдум з питання дозволу будівництва нових мечетей, і референдум це будівництво заборонив, на Швейцарію посипалися звинувачення від європейського співтовариства ледь не у фашизмі. Це яскравий приклад того, що насправді демократія не має нічого спільного з лібералізмом. Демократія, в своєму початковому значенні, спирається на громадян, а не на професійних політиків. Демократична свобода особистості полягає у тому, що громадяни визначають політику держави, а не держава маніпулює громадянами. Тут варто окремо зазначити, що громадянин – це той хто виконує свій громадянський обов'язок, а не просто будь-хто. Цей момент дуже чітко проявлявся в середовищі козацтва: участь в Колі (Раді) була правом і обов'язком козака. Якщо козак не брав участь в Радах, він втрачав право називатися козаком. Ось що написав про демократичну свободу класик Традиціоналізму Ален де Бенуа: " Зрештою, варто відмовитися від уявлення, що між особистою свободою та суспільним життям існує неминуча суперечність. Замість цього можна під свободою розуміти те, що Бенджамен Констан називав „свободою Античності”, а Ісая Берлін „позитивною свободою”. Цей вид свободи є невіддільним від активної участі у громадському житті, у той час як негативна свобода нового часу складається з ряду прав, які дозволяють людині уникнути цього обов’язку... „В античному світі мета полягала в тому, щоб розподілити суспільну владу між усіма громадянами тої ж вітчизни”, пише Бенджамен Констан. Це означає, що також і свобода є в першу чергу політичним питанням, а не питанням „прав”. Таке розуміння свободи породжує справедливість, а не зловживання нею. " (А. де Бенуа, " Свобода потребує спільноти")
Росія, на відміну від Європи чи США, використовує зовсім інші інструменти у інформаційній війні проти України: невизнання українців окремим народом, критика української культури та державності, оббріхування українських національних героїв та визначних діячів. З часів Петра І та Катерини ІІ методи російської пропаганди мало змінилися: тиражування міфів про отриману Росією спадщину Київської Русі, про Третій Рим, богоносну місію росіян та панславізм під керівництвом Росії. Головним "меседжем" для народів, які імперія хоче визволити від незалежності, залишилася формула: "Вливайтеся в імперію, і долучайтеся до імперської величі". Тільки імперська велич виглядає більш схожою на євразійське мракобісся.
Якщо говорити про мету, яку переслідують різні сторони в інформаційній війні, то США прагне глобалізації і створення однополярного світу, Європа теж просуває глобалізаційний проект і прагне бути другим світовим полюсом, а Росія намагається втримати хоч якісь впливові геополітичні позиції, і за можливості їх закріпити та розширити. Спільним ідеологічним моментом для всіх трьох є денаціоналізація і повне руйнування традиційного суспільства. Захід використовує для цього мультикультуралізм, а Росія користується перевіреними імперськими методами. В основі західної (особливо американської) і російської державних моделей лежить поняття політичної нації. І якщо Європа ще зберігає більш менш усталені національні держави, то США і Росія від початку існування були "плавильними котлами". "Батько ЦРУ генерал Донован визначив суть нової війни таким чином: «Пропаганда на закордон повинна використовуватися як інструмент війни - дотепна суміш чуток і брехні, правдивість - лише приманка, щоб підірвати єдність і посіяти розгубленість... За сутністю пропаганда - жало початкового проникнення... Це перший крок, потім вступає в дію п'ята колона»." (М.І. Сенченко,"Четверта світова інформаційно-психологічна війна") Спільною рисою для сучасних воєн, в тому числі і інформаційних, є активне використання "п'ятої колони" – тобто носіїв ворожої ідеї. І Росія і Захід використовують для ведення пропаганди на території України підконтрольні ЗМІ та громадські організації і фонди. Тут Росія теж може дати Заходу фору, оскільки в Україні залишилося кілька мільйонів етнічних росіян та зденаціоналізованих українців, що вороже ставляться до української державності, і готові їй протидіяти в різних сферах.
Говорячи про засоби інформаційної війни, Микола Сенченко пропонує наступну класифікацію видів інформаційної зброї:
"Створення християнства породило «християнський світ», а ісламу - «ісламський світ». Ці два світи об'єднали під своїм прапором величезну кількість народів, але водночас розділили народи на два величезні табори. Саме ці дві концепції в ХІХ-ХХ ст. практично знищили майже всі корінні культури Африки." (М.І. Сенченко, "Четверта світова інформаційно-психологічна війна")
Тут ми розглянемо ще один підхід, який використовується в інформаційних війнах – внутрішня державна інформаційна політика, направлена на створення для власного народу образу ворога, який повинен вписуватися в загальноприйняту картину світу. Такий підхід використовується для мобілізації народу перед війною або навпаки заради залякування, відвернення уваги від інших проблем у державі чи заради "закручування гайок" і підсилення ролі "силовиків".
« Саме тому сьогодні головним ворогом ваххабізму (принаймні, на Близькому Сході) є не теоретичні «хрестоносці» або «американо-єврейські окупанти», а власні брати-одновірці шиїти. Мондіалістам (і їх вірним синам вахабітам) є чого побоюватися – в першу чергу (і це найголовніше) духовний центр політичного революційного шиїзму (у версії аятолли Хомейні) розташований на території, непідконтрольній (принаймні, в духовній сфері) силам таласократії – тобто в Ірані. Другий, не менш сильний центр підтримки шиїзму розташований так само у відносно ворожій мондіалістам Сирії (де править алавітський клан Асадів). Враховуючи те, що гнучкий шиїзм, на відміну від радикального ваххабізму, надається до врахування регіональних і етнічних впливів в ісламській теології, а також і до мирного співіснування і контакту послідовників різних течій (не будемо забувати, що вірмени, котрі становлять переважну більшість християнської діаспори Ірану, мають з шиїтами рівні права і не відчувають (на відміну від іранських азербайджанців) ніяких утисків з боку влади; у Сирії під керівництвом Асадів мирно уживаються християни і мусульмани, шиїти і суніти, православні та мароніти; варто також згадати «Хезболлу», що фактично викорінила зі своєї догматики всякі антихристиянські випади і увійшла в тактичний союз з християнською «Мараді», «Вірменською революційною федерацією» (дашнаки), світською «Сирійською Соціал-Націоналістичною Партією» (в якій традиційно значна кількість православних). Таким чином перед нами постає реальна «традиціоналістична» альтернатива таласократичному салафізму, альтернатива вкрай небезпечна для мондіалістів, що розумно синтезує іслам з політичними концепціями лівого штибу і готова на рівний діалог з усіма антимондіалістскими силами (концепція Хомейні про захист і об’єднання «пригноблених» – «мустазафін»). Починаючи з війни в Афганістані 79-89 рр., мондіалісти при підтримці салафітів прагнуть знищити, дискредитувати або підпорядкувати собі послідовників курсу Хомейні (в Афганістані проіранською силою була Шиїтська вісімка, яка воювала відразу на два фронти – як проти шураві, так і проти підконтрольних Пакистану польових командирів). Подібну ж тенденцію можна простежити і в бунтівній Туреччині, де протягом млявої громадянської війни 77-80 рр. місцеві ісламісти (Сірі Вовки, Ідеалісти, Партія національної дії) головними своїми ворогами оголосили комуністів, курдів і шиїтів. Аналогічну картину ми бачимо в сучасному Іраку, де салафіти в більшості випадків атакують не добре озброєних окупантів, а мирних відвідувачів шиїтських мечетей. Навіть ліванська «Хезболла», що докладає всіх зусиль для боротьби з сіоністами, не залишилась осторонь від атак мондіалістів: саудівські шейхи регулярно випускають фетви, де проклинають «невірних» з «Партії Бога», а шиїти регулярно вступають в бойові зіткнення з сунітами і ваххабітами (більшість з яких є прихильниками нинішнього проамериканського уряду) і так далі.
Однак тут, наголошую на цьому, йдеться передовсім про політичний шиїзм на кшталт Хомейні. Позбавлений цієї революційно-консервативної домінанти, шиїзм втрачає свій антимондіалістский дух, переходить з розряду «суб’єктів» в розряд «об’єктів». Яскравий приклад тому – шиїтський Азербайджан.» (
Тескатліпока, «Ставлення до сучасного ісламу»
)
Не дивно, що патріарх РПЦ Гундяєв прямо агітував за «Русскій мір», бо Православ’я для нього є синонімом імперського фактору, «русскості».
Цією статтею ми постаралися висвітлити в загальних рисах тему інформаційної війни і інформаційно-ідеологічних загроз для України. В подальших статтях ми висвітлимо суміжні теми: геополітику, міф про тероризм та подібні.
Козацьке братство бойового Звичаю Спас «Сокіл»
|